Continue herstartend systeem

Hier kan je terecht met al je technische vragen. Van kapotte lenzen tot ventilators tot internetverbindingen.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion, Madman

Continue herstartend systeem

Postby Juul » 02 Feb 2005, 19:13:04

Een kennis van mij belde net dat ze problemen had met haar computer, namelijk dat ie telkens opnieuw opstart nadat Windows XP net geladen is, volgens haar na enkele minuten. Het maakte dus niets uit of ze nou wel of niet I/O doet, maar afhankelijk van de tijd.

Ik ga morgen even langs om te kijken of ik het opgelost krijg. Ik heb wel enige basiskennis over dit soort zaken, maar er is vast wel iemand die er meer over weet...

Dus, heeft er iemand tips? Is er toevallig een (nieuw) virus met dit verschijnsel? Kan het een hardware-probleem zijn? Het systeem laadt dus wel Windows in, het lijkt me daarom eigenlijk geen hardware-probleem.

Ik kan \'m opstarten in safe-mode en wat zaken bekijken, virusscanner laten lopen, automatisch opnieuw opstarten bij \"opstart- en herstelinstellingen\" uitschakelen e.d. Ik heb ook ergens gelezen dat het zou kunnen liggen aan een apparaat (webcam, mp3-speler enz.) dat ingeschakeld zit(?). Kan ik iets zien aan de BIOS?

Please tell me...
User avatar
Juul
 
Posts: 1734
Joined: 24 Sep 2004, 22:41:24

Postby Robert » 02 Feb 2005, 19:25:36

binnen 2 uur heb je winXP geinstalleerd met een schone installatie, als je verwacht dat het opzoeken van het probleem langer duurd dan dat.. installeer dan opvoorhand maar opnieuw [:D]
User avatar
Robert
 
Posts: 6267
Joined: 13 May 2001, 09:37:55
Location: Nederland

Postby Juul » 02 Feb 2005, 19:55:02

ik zit dan wel nog met gegevens en waarschijnlijk programma\'s die bewaard moeten blijven... het is niet alleen een kwestie van Windows opnieuw installeren.
User avatar
Juul
 
Posts: 1734
Joined: 24 Sep 2004, 22:41:24

Postby SNKy » 02 Feb 2005, 21:50:33

Of je laat eerst ff Ad-Aware er op los (verwijderen van spyware etc.)

http://www.download.com/Ad-Aware-SE-Per ... l&tag=top5
User avatar
SNKy
 
Posts: 1091
Joined: 11 Sep 2003, 17:29:29
Location: Netherlands

Postby Frankhulscher » 02 Feb 2005, 22:09:25

Ik denk dat het een virus is. Een tijdje geleden is er een geweest die dat deed, kom ff niet op de naam. Zit er een recente scanner op?
User avatar
Frankhulscher
Segaforum's Virtua Cop
 
Posts: 1946
Joined: 14 Sep 2004, 21:54:33
Location: Landgraaf

Postby Lan Di » 02 Feb 2005, 22:20:16

<blockquote id=\"quote\"><font size=\"1\" face=\"Verdana, Arial, Helvetica\" id=\"quote\">quote:<hr height=\"1\" noshade id=\"quote\"><i>Als eerste geplaatst door Frankhulscher</i>
<br />Ik denk dat het een virus is. Een tijdje geleden is er een geweest die dat deed, kom ff niet op de naam. Zit er een recente scanner op?
<hr height=\"1\" noshade id=\"quote\"></blockquote id=\"quote\"></font id=\"quote\">

Blaster virus was dat, maar dan kreeg je duidelijk een venster met een aftellende teller. Das echter al weer 1,5 jaar geleden.

Is dat wel t geval gewoon ff een blaster killer erop los laten en de huidige virus scanner updaten. Heeft ze geen virusscanner, dan kan ik deze <u>gratis</u> virusscanner erg aanraden:
http://www.avast.com
zowieso kan je op de sites van virusscanners altijd terecht voor het laatste virus nieuws/welke het meest schadelijk zijn
User avatar
Lan Di
 
Posts: 2350
Joined: 12 Jun 2003, 19:59:47

Postby Juul » 02 Feb 2005, 23:18:14

Ten eerste bedankt voor de reacties.

Er zit wel een virusscanner op, heb ik al nagevraagd, ze zei Norton, dus dat zal wel goed zijn. Dan ligt het er natuurlijk maar aan wanneer deze voor het laatst virusupdates binnengehaald heeft, maar daar zal ik als eerste naar kijken. Het Blaster virus zal het overigens wel niet zijn, ik vroeg nog of er meldingen kwamen of iets dergelijks voordat ie afsloot, niet dus (dat virus heb ik zelf vorig jaar ook gehad, vet irritant, bij mij ging die in het begin rebooten en later 100% CPU-usage!). Ik heb hier nog de nieuwste Norton liggen, dus die zal ik maar voor de zekerheid meenemen.

BTW het is toch niet mogelijk om een Windows XP versie van mij bijvoorbeeld bij iemand anders te installeren of wel? Registratie is verplicht he? Ik hoop dat ze de originele installatiedisk (nog) heeft als laatste redmiddel.

Ik ga d\'r maar vanuit dat het geen hardware-probleem is, of vermoedt iemand van wel?
User avatar
Juul
 
Posts: 1734
Joined: 24 Sep 2004, 22:41:24

Postby Lan Di » 02 Feb 2005, 23:39:24

Sja...hardware matig kan t aan veel dingen liggen, als voorbeeld oververhitting, maar ik zou eerst software matig kijken
User avatar
Lan Di
 
Posts: 2350
Joined: 12 Jun 2003, 19:59:47

Postby Knuckles » 03 Feb 2005, 08:23:18

<blockquote id=\"quote\"><font size=\"1\" face=\"Verdana, Arial, Helvetica\" id=\"quote\">quote:<hr height=\"1\" noshade id=\"quote\"><i>Als eerste geplaatst door Juul</i>
<br />BTW het is toch niet mogelijk om een Windows XP versie van mij bijvoorbeeld bij iemand anders te installeren of wel? Registratie is verplicht he? Ik hoop dat ze de originele installatiedisk (nog) heeft als laatste redmiddel.<hr height=\"1\" noshade id=\"quote\"></blockquote id=\"quote\"></font id=\"quote\">

Lijkt mij dat je wel de jouwe kan gebruiken hiervoor, zolang het dezelfde versie is als die van je kennis (Home Edition of Pro Edition) en dat je de Serial Number hebt.
User avatar
Knuckles
Suckles
 
Posts: 460
Joined: 12 Jan 2004, 10:50:03
Location: Angel Island

Postby Frankhulscher » 03 Feb 2005, 15:39:20

Nu herinner ik me ineens dat de broer van mijn vriendin dat probleem ook had, en na een nieuw moederbord en nieuwe voeding en weet ik wat allemaal was het niet verholpen. Uiteindelijk bleek het een defecte CPU te zijn (celeron in zijn geval)
User avatar
Frankhulscher
Segaforum's Virtua Cop
 
Posts: 1946
Joined: 14 Sep 2004, 21:54:33
Location: Landgraaf

Postby Robert » 03 Feb 2005, 16:27:39

het kan ook de worm zijn die al heel lang bekend was waarvoor je een beveiligings update moest downloaden. hehehe die hadden we op ons school netwerk erg relax want daardoor hadden we een dag vrij [;)]
User avatar
Robert
 
Posts: 6267
Joined: 13 May 2001, 09:37:55
Location: Nederland

Postby Madman » 03 Feb 2005, 20:03:36

Bijna zeker dat het gaat om een bug of virus (Software dus)

Haal alle recommended updates binnen via windows updates.

Als de pc wil gaan afsluiten kun je dat voorkomen door snel (binnen 30 sec) het volgende te doen:
[start] - [uitvoeren]
daar type je in: shutdown /a
dan [enter] en je kunt weer doorwerken.

Je kunt het helemaal voorkomen door het volgende te doen:
[start] - [uitvoeren]
daar type je in: services.msc
dan [enter] en dubbelklik op de service \"Remote Procedure Call\"
ga naar het tabblad \"Recovery\" (of \"herstel\" bij XP NL)
ipv \"Herstart Systeem\" maak je ervan \"Herstart Service\"
(3 keer dus)

Normaal is het niet dat je dit moet doen, dus updaten die hap ! [:P]
Succes
User avatar
Madman
Rampetamptoerist
 
Posts: 2126
Joined: 27 Jan 2002, 21:19:58
Location: Eindhoven

Postby Juul » 03 Feb 2005, 22:56:29

Ik ben net langs geweest en het probleem is nog steeds niet (helemaal) opgelost. De tips die jij gaf Madman lijken in dit geval niet te werken, nadat het OS geinitialiseerd is reboot het systeem gewoon weer.

In Safe Mode bleef ie wel gewoon aan, zolang ik wilde. Dus het lijkt me een voornamelijk software-matig probleem. Ik had een nieuwe Norton meegenomen, maar ja die kreeg ik niet geinstalleerd. Een online virusscanner bleek een oplossing (scanner van Avast was niet beschikbaar), Panda gaf 20 virusmeldingen en heeft deze gerepareerd. Maar weinig verbetering uiteindelijk...

Bovendien puilde Windows uit van de adware en foutmeldingen. Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat er geen eer meer aan te behalen valt en daarom ga ik overmorgen terug en flikker d\'r maar een nieuwe Windows op (Robert, herinstallatie is achteraf toch de makkelijkste probleemoplossing voor Windows [:)]). Gelukkig is de schijf gepartitioneerd, dus bestanden die bewaard moeten blijven kan ik simpel even overzetten.
User avatar
Juul
 
Posts: 1734
Joined: 24 Sep 2004, 22:41:24

Postby Knuckles » 04 Feb 2005, 08:14:03

Als je in Safe Mode het probleem niet krijgt, ligt het dan niet aan de Hardware?
User avatar
Knuckles
Suckles
 
Posts: 460
Joined: 12 Jan 2004, 10:50:03
Location: Angel Island

Postby Juul » 04 Feb 2005, 16:30:39

Don\'t know...
User avatar
Juul
 
Posts: 1734
Joined: 24 Sep 2004, 22:41:24

Next

Return to 4. Techtalk

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group