Misschien dat jullie hier wat aan hebben...
Vanaf de finish (na een volledige ronde gereden te hebben) zit je normaliter in de vijfde versnelling. Op dit rechte stuk kun je hem dan nog voor de lange rechtse bocht 'm in de 6 zetten, tenminste als je voldoende op snelheid bent (als het goed is). Wat ik doe is dan remmen (duh
) en tegelijkertijd terugschakelen naar de 4, door snel terug te schakelen loop je hoog in de toeren en remt ie dus extra af. Ik probeer m'n remweg zelfs gedeeltelijk in de bocht te vervolgen.
De tweede rechtste bocht neem ik in de 3. Neem de bocht, zoals altijd, ruim en snij naar binnen. De hierop volgende S-bochten neem ik allemaal in de 3, zelfs de laatste hele langzame bocht na rechts, die vooraf het lange rechte stuk. Soms doe ik de alleerste linkse bocht in het parcours in de 4 en dan de volgende bochten in de 3. Maar dit maakt niet zo heel veel uit.
Ow ja, het stukje voor de langzame bocht naar rechts zit ik nog even in de 4. Zeg maar in die bocht naar links voorafgaand (kunnen jullie het nog volgen?
). Dit moet bijna wel omdat je dan wat meer snelheid kunt maken en dus moet schakelen.
Probeer gewoon de grens op te zoeken van elke bocht, welke snelheid is mogelijkheid om de bocht te benaderen, welke versnelling, welke lijn etc. Gewoon uitproberen.
Laatste tip nog, hoewel deze eigenlijk meer voor de gevordereden is, om sneller te kunnen schakelen kun je ook wanneer je omhoog moet schakelen, bv van de 3 naar de 4, eerst 2 omhoog, dus 3 naar 4 naar 5 en dan weer eentje terug naar de 4 (dit moet natuurlijk wel redelijk snel gedaan worden). Dit noemt men hiro shifting. Dus twee omhoog, een omlaag. Moet je van de 5 naar de 6, dan kan dit natuurlijk niet, maar dan moet je meteen na het schakelen het gas 1/4 seconde ongeveer loslaten alvorens weer in te drukken. Al met al heb ik hiermee zo'n 3 tienden weer van m'n tijd af kunnen krijgen.