Final Fantasy XI
het zal nu ongeveer drie jaar geleden zijn dat naast ultima online en everquest tientalle andere MMORPG's het licht zagen en mee gingen doen aan de grote race. ondertussen kun je met gemak 30 MMORPG's opnoemen, een van deze MMORPG's is FFXI. voor mij zelf zijn het aantal MMORPG's die ik heb gespeeld niet meer te tellen op een hand maar aangezien ik toch iederekeer weer terugkeer naar die ene MMORPG wilde ik een topic starten en deze speciaal wijden aan deze ene MMORPG. ik hoop hiermee te ontdekken dat er misschien nog meer segaforumers zijn die FFXI spelen of om misschien segaforumers tegen te komen die er nu aan gaan denken om ook FFXI te gaan proberen. maar aan de andere kant zal dit topic best wel eens rustig kunnen blijven. mocht dat het geval zijn blijf ik mooi mijn verhalen en screenshots posten voor de genen die daar interesse in hebben. ook al zijn dit er 0 ^_^ ja je moet toch wat in je vrije tijd.
FFXI verscheen in het begin van 2003 in japan op de playstation 2. later dat zelfde jaar werdt een port naar de pc uitgebracht voor de us. deze laatste port verscheen een jaar ook in europa. ondertussen zijn er twee uitbreidingen uitgebracht welke er voor zorgden dat je hoger in level kon stijgen. hiermee brachten de expensies nieuwe items en locaties. maar last but not least werden er bij de laatste expansie ook een groot aantal nieuwe jobs geintroduceerd. op de laaste TGS werdt echter een geheel nieuwe derde expensie aangekondigd. veel is van deze expansie nog niet bekent. een nieuwe job is alvast een fijt naast een groot aantal nieuwe locaties in een arabische setting. maar over deze jobs en settigns zal ik het in een volgende post hebben.
Taru-Taru
in final fantasy xi heb je de keuze uit een 5 tal rassen deze rassen zijn hume, elvaan, mithra, galka en taru-taru. uiteraard heeft elk ras zijn voor en nadelen maar her zal ik nu nog maar niet op ingaan.
toen ik twee jaar terug begon met het spelen van FFXI starte ik als een hume. ik de gewoonte in een spel om alteid de all rounder te kiezen. vaak weet ik niet welke kant ik op wil en oop die manier heb je van alles wat. echter hoe langer ik als hume speelde hoe meer ik mijzelf begon te hate. waarom.... waarom... waarom die hume! dat zij tegen mijzelf iedere keer als ik een taru voorbij zag lopen ^_^ vandaag loop ik tegenwoordig ook als een taru rond. de belangrijkste reden. een taru-taru is gewoon te cute ^__^ kijk naar de foto en zeg nu zelf ^_^ Cerras is cute ^^
Geen Solo game
ffxi is geen solo game. oke logisch zeg je, het is ook een MMORPG. nee dat bedoel ik niet. ffxi is geen solo game. er is geen andere MMORPG die ik heb gespeeld die zo is gebowd rondom het idee van samenwerking.
WoW is een spel imo die je alleen speeld je quest en dit doe je alleen. afentoe kom je dan bij een quest in WoW waar je hulp voor nodig hebt van nog wat andere spelers. je speeld met hun tot de quest is afgerond om vervolgens weer alleen verder te gaan.
zo werkt ffxi dus beslist niet. alleen kom je nergens en alleen is niks mogelijk. je kunt geen potions kopen om je hp op pijl te houden. hiervoor heb je een whitemage nodig. je kunt geen goblin verslaan zonder hem schade te doen hiervoor heb je een blackmage nodig. je kunt de klappen ontvangen zonder een palladin. mensen die meer MMORPG's hebben gespeeld zullen zegen ja een tank een dd en een healer. ja juist maar het is toch in ffxi echt nog meer dan dat. want zonder een gebalanseerde partie berijk je gewoon niks waar dit in andere spellen niet zo nou licht. het samenwerkingsverband is hierdoor dusdanig groot dat je in ffxi haast net zoveel bezig bent met het overlegen en plannen van stratagien dan dat je daadwerkelijk in battle bent. alles en iedereen is en moet op elkaar afgestemd zijn en iedereen weet zijn rol en moet deze uitvoeren. want is ook maar 1 van de zes leden van een partie bezig met andere dingen dan concentratie kan het al over zijn ^_^ misschien heb ik je nu weg gejaagd omdat het allemaal ineens best wel een stuk minder leuk en minder relexed klinkt : P maar eigenlijk is niks minder waar. het is gewoon niet het domweg continue op dezelfde beesten rammen van WoW, lineage of horizons.
in de screenshot hier boven is een goed voorbeeld te zien van een partie setup. deze bestaat uit een redmage, een whitemage, twee blackmages, een paladin en een darkknight. ik zal in een volgende post meer vertellen over deze verschillende jobs en het job systeem in ffxi. maar je moet je dus voorstellen diet iedre speler zijn eigen en unieke taak heeft. in deze screenshot vechten wij tegen een beetle in quicksand caves. je ziet dat de mages afstand houden en de melee dichtbij de beetle er oplos ramt. een gevecht als dit kan zo enkele minuten duren. nogmaal het is niet dom rammen op continu dezelfde beesten maar meer gericht op langere strategische battles.
Waarom Final Fantasy XI
ik wil eerst even zegen dat de keuze van een mmorpg erg persoonlijk is. ieder verwacht zo zijn eigen dingen in een mmorpg en heeft zo zijn eigen dingen om een mmorpg leuk te vinden. ik heb natuurlijk ook meer dan 1 mmorpg gespeeld en wil hier nu juist uitleggen waarom ik juist ffxi als favoriet neem. maar ik vind het niet meer dan normaal dat jij bijvoorbeeld WoW veel leuker vind. maar wat ik hier nu ga doen is juist vertellen waarom ik ffxi leuker vind en dit is dus puur en mening dus alsjeblief vang dit niet op als commentaar ^__^
normaal gesproken zal een settign je aanspreken. ja final fantasy leuk. ja warcraft ook leuk. maar daar wil ik het dit keer even niet over hebben. ik wil het echt hebben over waarom ffxi. en hierbij het echt hebben over meteen de belangrijkse reden de communitie van ffxi.
het is moeilijk te omschrijven en ik heb ook nog nergens eerder zoiets mee gemaakt als in ffxi. er heerst gewoon een soort van kalmpte in ffxi waardoor iedereen op een behulpzame en bijzonder vriendelijke manier met elkaar om gaat. het is niet van dat kun je even helpen en doe weg is iemand weer. in ffxi lijkt het wel of iedereen bereid is om uren te helpen. zelfs zonder er zelf baat bij te hebben. het klinkt ongeloofelijk maar het gebeurt gewoon op die manier. en dat al vanaf het begin af aan. ik weet niet wat het is. misschien komt het doordat je amper spelers van 14 jaar tegen komt maar de meesten toch 20+ zijn. misschien komt het doordat de helft van de spelers japanners zijn, misschien komt het omdat er veel vrouwlijke spelers zijn of misshcien komt het wel gewoon door het punt dat dit geen solo game is zie vorige punt en dat je door die manier van gameplay wordt gewezen op het bieden van hulp aan anderen? ik weet het niet maar de sfeer in ffxi is anders dan in WoW. in WoW spreekt niemand met elkaar buiten guildchat om ben je een vreemdeling in final fantasy wordt eigenlijk door iedereen met iedreeen op dezelfe vriendelijke manier gecomminiceerd. en is het niet alleen wil je mij even helpen met deze quest en als de quest klaar is weer doei. ik denk dat het socialle aspect van ffxi dichter licht bij een simulatie dan een spel waar dit bij WoW zeker niet het geval is en dat eigenlijk voor mij de voornaamste reden waarom ffxi.
voor de ongelovigen onder jullie heb ik een screenshot geplaats van het moment dat de NPC quest werdt geintroduceerd. deze npc quest was zo enorm populair dat de er rijen werden geformd de eerste paar dagen (vrees niet dit is eenmalig en de vorige week was de quest al normaal toegankelijk). maar deze rij op de screenshot duurde 3 uur. en er was voor dezelfde quest nog een dergelijke rij. de honderden mensen in de rij wachten hun beurt af en zetten elke paar minuten een klein stapje vooruit. je kunt als je wilde ook voor dringen en gewoon de quest activeren en in 10 minuten klaar zijn. echter werdt dit niet gedaan en iedereen respecteerde elkaar.
nau ik verzeker je dat in WoW of welke andere MMORPG die ik tot dus ver heb gespeeld dergelijke dingen nooit een mogelijkheid zullen worden. en dit is eigenlijk de reden waarom ik ffxi speel.