PSP vs. DS - We gaan hier verder..

Lekker in de hand liggend en altijd fijn als reispartner. De Handhelds zijn handige apparaatjes om onderweg mee te spelen. Discussieer hier over de GBA, N-Gage, Nintendo DS, PSP, iPhone en de rest.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion

PSP vs. DS - We gaan hier verder..

Postby ricepuppet » 13 Sep 2005, 08:38:38

DS

Hoewel de DS best een geinig apparaat is en er ongetwijfeld leuke spellen, en er ook voor zullen uitkomen (ze zijn er nog zeker bij lange nog niet) het een opgewaardeerde GBA is met een klein gimmickje. Ik heb zeer genoten van de DS zolang deze kort alleen regeerde, daarbij was ik toen al niet te spreken over hardware capaciteiten; ik verwacht dan ook veel meer van dit ding in de eerstvolgende jaren die volgen (als ze dan al bij tijd geen nieuwe Gameboy hebben uitgebracht) maar het is moeilijk teruggaan naar het scherm van de DS als je de PSP uitvoerig met je handen hebt verkracht. Nintendo zal het op dit gebied moeten hebben van hun sterke franchises, en deze als goede game op de markt zetten. Ik wil niet weer een 2D Zelda zien, alleen maar omdat het Nintendo team niet weet hoe ze moeten omgaan met 3D sprites, of gewoon lui zijn.

Je gaat een generatie verder, produceer dan ook ook nieuwe generatie graphics. Wat voor nut heeft het om een speciale NDS hoes uit te brengen, gillen op de hoes dat het 'speciaal voor NDS is' en dan GBA graphics eruit krijgen? Maak er dan een GBA hoes voor, maar presenteer het niet als een NDS game, terwijl deze dat totaal niet waard is. Het beste voorbeeld zijn de nieuwe Naruto games voor de NDS.

De softwareproducenten voor de NDS helpen natuurlijk ook mee aan de 'wat-moeten-we-verzinnen-met-stylus' grap voor de NDS. Het probleem is; er valt weinig te verzinnen. Dit is al duidelijk te zien in de eerste generatie NDS games, op een paar uitgezonderd. Games als Spiderman gebruiken het touchscreen om van 'moves' te wisselen, andere games als Naruto om van karakter te wisselen. Dit zou ook makkelijk kunnen met de schouderknoppen of iets dergelijks. Feit is dat, omdat de NDS een touchscreen heeft, games voor de NDS ook met dit gepresenteerd moeten worden. Op welke manier dan ook. Juist omdat het meestal haastklusjes zijn, of niet goed over wordt nagedacht, vraag je je af waarom de game eigenlijk voor de NDS is gemaakt.

Uitzonderingen zijn uiteraard Kirby's Canvas Curse, en recentelijk Nintendogs die zich perfect lenen voor de stylus besturing. Maar of dit stylus grapje lang houdbaar blijft, is natuurlijk de vraag. Je kan niet elke gamedeveloper dwingen om het gebruik van de stylus te implementeren in hun game.

De originaliteit van de stylus op de NDS is zwaar overschat. Mensen als ik - die toendertijd teveel geld hadden - kennen deze functie al van jaren geleden op de PDA. Ik had toendertijd een Casio PDA, en daar was het al mogelijk d.m.v. de stylus een game te besturen (voornamelijk arcadespelletjes en avonturenspellen). Zo origineel is het dus totaal niet, ook al denkt de jonge generatie van gamers dit wel - omdat ze niet beter weten -.

PSP

De PSP heeft bij lange ook niet de meest geweldige games op dit moment. Waar hij het binnenkort van moet hebben, is de grote lijst met games die er voor geproduceerd gaan worden, dit in combinatie met next gen handheld graphics. Wat voor een probleem gaat zorgen, waar de PS2 ook last van heeft, is dat er zodadelijk een stortvloed aan games er voor uitkomt dat het weer selectief kiezen wordt. Op de PS2 zijn op dit moment ook de budgetgames van 10 euro of minder te vinden, geproduceerd door (helaas) Nederlandse of Duitse firma's. Ik vrees dat de PSP hier ook over een aantal jaar last van gaat hebben.

De PSP zelf wordt compleet gehyped; aan de ene kant terecht, aan de andere kant nogal belachelijk. De PSP zelf zet inderdaad de nieuwe standaard voor handhelds; graphics hebben er tot toen nog uitgezien met als maximale 2D sprites, gemixed met een vleugje nep 3D (Super Mario Kart bv.) Nu is het bijna niet te geloven dat als ik een game als Wipeout Pure of Ridge Racer speel, dit bijna of juist wel Playstation 2 begrippen evenaart. Dat zulke games te vinden zijn in handheld formaat!

De nadelen zijn er uiteraard ook, de graphics in combinatie met het grote scherm zorgen voor een batterijslurp. De NDS daarentegen kan een stuk langer mee, maar daar lever je qua schermbeleving ook wat in.

Hoewel ik op het forum al mijn mening heb geuit, en laaiend ben over dit apparaat, schuilt iets om de hoek waar ik een hekel aan heb. Het is wel vaker gezegd in reportages van gamesbladen, en zolang de dure totaalprijs van de PSP blijft heb ik daar nog geen last van. Het is namelijk dat de marketingstrategie ervoor zorgt dat iedereen aan zo'n ding komt. Dit houdt in dat iedereen, van commerciele metrosexuelen, tot kleine kinderen stoer lopen te doen met zo'n ding. Het zal over een aantal jaren een mainstream apparaat worden waar je op een gegeven moment niet meer in het openbaar mee wilt lopen. Daar helpen de multimedia functies van het apparaat een handje mee.
ricepuppet
RicePoepert
 
Posts: 5819
Joined: 27 Dec 2004, 01:26:38

Re: PSP vs. DS - We gaan hier verder..

Postby rrcplus » 13 Sep 2005, 09:15:42

ricepuppet wrote:DS
Uitzonderingen zijn uiteraard Kirby's Canvas Curse, en recentelijk Nintendogs die zich perfect lenen voor de stylus besturing.

je bent Yoshi's Touch 'N Go vergeten, de enige knop die je daar kan gebruiken is de start knop :D
maar ik ben het wel met je eens, de meeste spellen voor de DS zijn momenteel gewoon GBA spellen maar dan in 2 schermen uitgewerkt.
"shit we zijn nog wat vergeten te maken voor het touchscreen! achja is ook goed zo toch?" nee dus. :?
ik heb me ook dood geergerd aan Mr Driller: Drill Spirits je kan daar dus wel drillen met je stylus als je de moeite doet, maar voor en linkshadig persoon gaat dat gewoon echt niet! je moet aan de linkerkant Susumu bewegen met de D-pad en kan dan als je dus niet linkshandig bent heel moeizaam drillen.. :cry:
Image
User avatar
rrcplus
Segaforum-B.A.B.E.
 
Posts: 898
Joined: 01 Jul 2004, 14:56:27
Location: Het Walhalla

Postby blackdragon » 13 Sep 2005, 09:55:08

Ja de eerste generatie spellen zijn niet echt geweldig te noemen de meeste dan iig, maar dan vind ik dan ook van beide handhelds. Zometeen komen er voor beide handhelds betere spellen uit, en ja dan is het natuurlijk een kwestie van smaak als je die wel of niet leuk vind. Ik hoop overigens dat Zelda wel 3d word, want dat kan makkelijk op de Nintendo DS. Zo heeft allebei de handhelds hun positieve en negatieve dingen.
User avatar
blackdragon
Mortal Kombat
 
Posts: 6367
Joined: 17 Sep 2004, 14:24:43
Location: Franeker

Postby Gameholic81 » 13 Sep 2005, 12:54:38

Ach weet je .. ik heb al een lange tijd mijn DS en ik ben er nog steeds meer dan tevreden mee. En mijn PSP komt volgende week dus ik heb niet te klagen. Natuurlijk hebben beide consoles hun slechte dingen (PSP: batterijduur, dead pixel gebeuren, fragiel/krassen en de DS: geen analoge stick, uiterlijk wat minder slick, minder krachtig) maar beide zijn het prima handhelds.

Dus ik zeg; je moet ze gewoon alle twee hebben :) hoef je tenminste niet te kiezen
Image
User avatar
Gameholic81
 
Posts: 879
Joined: 25 May 2005, 07:41:22
Location: Antwerpen

Postby WithAttitude » 13 Sep 2005, 13:17:38

Gameholic81 wrote:Ach weet je .. ik heb al een lange tijd mijn DS en ik ben er nog steeds meer dan tevreden mee. En mijn PSP komt volgende week dus ik heb niet te klagen. Natuurlijk hebben beide consoles hun slechte dingen (PSP: batterijduur, dead pixel gebeuren, fragiel/krassen en de DS: geen analoge stick, uiterlijk wat minder slick, minder krachtig) maar beide zijn het prima handhelds.

Dus ik zeg; je moet ze gewoon alle twee hebben :) hoef je tenminste niet te kiezen

Geef mij ook eens zo'n zaadje.
User avatar
WithAttitude
Hasta la pasta!
 
Posts: 3849
Joined: 09 Dec 2002, 14:52:31

Postby Gameholic81 » 13 Sep 2005, 14:06:20

Achja het is maar net waar je je geld aan uitgeeft. Ipv mijn euro's kapot te slaan in de kroeg (wat ik eerst wel deed) besteed ik het nu op een betere manier :wink:
Image
User avatar
Gameholic81
 
Posts: 879
Joined: 25 May 2005, 07:41:22
Location: Antwerpen

Postby Xizor » 13 Sep 2005, 16:13:30

ik kwam deze tegen in de OPM2; heb er een foto van proberen te maken vandaar dat ie wat wazig is,maar ik vind 'm meesterlijk :D

Image
Image
User avatar
Xizor
Site Admin
 
Posts: 11185
Joined: 03 May 2001, 12:30:56

Postby Cyberbeast » 13 Sep 2005, 19:26:13

Ik zit ook wat met hetzelfde idee.
Ik heb de NDS, maar die is ondertussen alweer in de verpakking verdwenen, wss tot Sonic Rush er is.
Het ding is gewoon gedateerd en de touch-screen is maar een gimmick.

Psp biedt daarentegen deftige graphics, die het voor mij waard waren om een handheld te kopen. Daarentegen gaan we weer die eindeloze zooi games krijgen. Racer dit, adventure dat. Steeds weer dezelfde game maar in een ander jasje. Lumines biedt echter een leuke uitzondering.
User avatar
Cyberbeast
Super Segaforum user
 
Posts: 1296
Joined: 21 Mar 2003, 18:00:46
Location: Belgium

Postby Loempiavreter » 13 Sep 2005, 19:28:30

GPX2!!!!!!
Image
User avatar
Loempiavreter
Bamihapper in spé
 
Posts: 3140
Joined: 21 Apr 2003, 17:15:13

Postby twisted » 14 Sep 2005, 00:23:58

ik heb de nog niet op de psp gespeeld, het lijkt me wel een heel tof apparaatje, ik wacht nog even tot ie goedkoper wordt.

Over de ds, ik vind em het wel geinig. Er zijn mischien niet volop spellen die honder % het touchscreen benutten maar de touch screen is een extra functie, alleen touch screen spellen gaat volgens mij enorm vervelen, dus laat er ook maar mario en sonic platform games op uitkomen waarbij ik geen touch screen hoef te gebruiken.
Tis Wat
User avatar
twisted
 
Posts: 1456
Joined: 14 Aug 2003, 01:20:58
Location: zevenbergen

Postby flea » 14 Sep 2005, 05:41:48

eerst wilde ik erg graag een PSP, maar heb die nu echt niet nodig voorlopig... ben nu zoooo verslaafd aan mijn DS en vooral als ik vandaag Meteos binnen krijg :D en dan zal je zien dat het touchscreen niet zomaar een gimmick is ;)

Plus dat ik bang ben dat ik de PSP teveel links zou laten liggen door te standaard games... maar ja, ik zal hem ooit nog halen, wel balen dat Winning Eleven schijnt tegen te vallen, vooral qua opties :(
And I'm so glad that you're mine...
It twists up the fabric of time...
User avatar
flea
Vlooienbunker
 
Posts: 997
Joined: 13 Jun 2001, 21:39:45
Location: Netherlands

Postby SNKy » 14 Sep 2005, 07:09:35

Beide handhelds kampen IMHO met hetzelfde probleem; het aanbod goede games valt momenteel nog vies tegen..
User avatar
SNKy
 
Posts: 1091
Joined: 11 Sep 2003, 17:29:29
Location: Netherlands

Postby Mier » 14 Sep 2005, 07:15:49

de enige reden voor mij dat ik de psp nog niet heb is de prijs.
ik heb gewoon geen 250 euro over voor "nog" een console.
ik wacht gewoon tot een prijsdaling,tegen die tijd zijn er hopelijk ook meer goeie games voor dat ding uitgebracht.
Image 1958 - 2009
User avatar
Mier
...is dope!!
 
Posts: 128232
Joined: 17 Jul 2001, 09:11:44

Postby maartenoud » 14 Sep 2005, 15:26:55

Ik heb nu al een tijdje een psp zo n 3 maanden, en ik moet zeggen dat ik het echt een geweldig ding vind. Ik heb eerst gekeken naar een ds, maar ik ben toch blij dat ik toen voor de psp ben gegaan. Alleen een nadeel is dat je zo n memorystick duo moet kopen. Ik heb die van 1 gig gehaald, en die is best wel prijzig, maajah je kan wel een volledige dvd erop zetten, voor op vakantie ofzo.
FREE WILLEM
User avatar
maartenoud
Most wanted
 
Posts: 1003
Joined: 06 Mar 2005, 13:20:17
Location: Z.O.Beemster

Postby ricepuppet » 14 Sep 2005, 19:45:27

Loempiavreter wrote:GPX2!!!!!!


Hahaha, jonge die komt nooit hierzo, face it. Je kan net zo goed een PSP kopen als je je waardevolle ROM collectie wilt spelen, binnenkort word versie 2.00 zeker weten gehackt. Dan heb je

1. Mooier beeld
2. Meer keus aan overige Sony games
3. Gewoon.
ricepuppet
RicePoepert
 
Posts: 5819
Joined: 27 Dec 2004, 01:26:38

Next

Return to 4. Mobile Gaming

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group