Ninja Gaiden review

Praat hier over de grote zwarte kast en de games ervoor.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion

Ninja Gaiden review

Postby Drax » 06 May 2004, 22:11:58

<b>Ninja Gaiden</b><br />
<br />
<b>Voldoening</b><br />
De games van tegenwoordig weten mij minder te raken dan de games van weleer. Met mij zijn er vele anderen die er hetzelfde over denken. Team Ninja behoort blijkbaar ook tot deze categorie. Ninja Gaiden bevat namelijk elementen welke andere games van tegenwoordig missen. Deze elementen zijn echter nodig om het gevoel van de originele Ninja Gaiden games te behouden.
De originele Ninja Gaiden games staan bekend om de hoge moeilijkheidsgraad en de interactie tussen de hoofdrolspeler en de omgeving.
Beide herkenningspunten zijn in ieder geval behouden. Vanwege de technische mogelijkheden van tegenwoordig is de interactie tussen Hayabusa en de omgevingen alleen maar groter geworden.
In vele spellen ontstaat hierdoor een ingewikkelde besturing maar in Ninja Gaiden voelt de besturing erg natuurlijk aan. Binnen 5 minuten heb je al vele technieken onder de knie en hier worden dagelijks technieken aan toegevoegd. Een betere learning curve kan ik mij niet voorstellen.
Ook de moeilijkheidsgraad heeft Team Ninja weten te behouden, dit heeft gedeeltelijk te maken met de beperkte save mogelijkheden. Saven kan namelijk alleen bij save punten welke in geringe mate over de levels zijn verspreid.
Er komt geheid een punt waarin je vast komt te zitten. Zelfs in de eerdere levels zijn er al dergelijke momenten. Deze momenten zijn echter altijd te overwinnen middels herhaling en training. Hierdoor ontstaan er regelmatig frustraties maar deze kunnen niet op tegen de voldoening die het spel biedt zodra je een lastig gedeelte hebt overwonnen.<br />
<br />
<b>Backtracken</b><br />
Hierboven is al te lezen over de interactie tussen de omgeving en de hoofdpersoon. Dit heeft echter niet alleen te maken met de bewegingen van Hayabusa. Omgevingen dienen namelijk aangepast te worden aan de bewegingen. Team Ninja heeft hier geweldig gebruik van gemaakt en tevens vele geheime locaties in het spel verwerkt. Deze locaties zijn alleen bereikbaar door goed gebruik te maken van de bewegingen.
Er zijn tevens geheime locaties die alleen bereikt kunnen worden middels bepaalde wapens. De drang naar Backtracken is hierdoor groot aangezien je deze wapens vaak later vindt of koopt. Deze drang wordt versterkt door de geweldige en diverse omgevingen.
De chapters verschillen in omgeving maar gaan wel geleidelijk aan in elkaar over. Na het behalen van een chapter begin je op het punt waar het vorige chapter is geëindigd. Hierdoor is het mogelijk terug te keren naar omgevingen uit eerdere chapters en dat is noodzakelijk voor het al genoemde backtracken.
De grafische en technische pracht van de omgevingen gaan gepaard met muziek die passend is bij de omgeving. De muziek en geluidseffecten creëren een geweldige sfeer welke mij in vele opzichten deed denken aan de film Blade. In Blade werden de gevechten geperfectioneerd middels de soundtrack en in Ninja Gaiden gebeurd hetzelfde. Voorbeeld hier van is de opzwepende muziek die op komt zodra vijanden in de buurt komen.
<br />
<b>Combo\'s</b><br />
Zoals ik al eerder heb vermeld zijn er verschillende wapens verkrijgbaar. De wapens zijn onder verdeeld in 3 categorieën. Deze zijn als volgt; korte afstand wapens, lange afstand wapens en magie. De korte afstand wapens zijn het belangrijkste al zijn deze in vele gevallen te combineren met andere wapens. Combo\'s zijn belangrijk in Ninja Gaiden. Niet alleen voor het verslaan van vijanden maar tevens voor het verkrijgen van \"geld\" om items te kopen en wapens te verbeteren.
De vijanden zijn zeer gevarieerd. Het begint met standaard ninja\'s maar deze worden al snel vervangen door allerlei soorten wezens. Vooral de eindbazen zijn indrukwekkend en deze worden dan ook geweldig gepresenteerd middels verschillende tussenfilmpjes. Deze tussenfilmpjes dienen het verhaal te vertellen. Het verhaal is echter niet bijster interessant waardoor de filmpjes, in mijn ogen, worden gebruikt om de eindbazen te introduceren.
<br />
<b>Minpunten?</b><br />
Helaas kan niet alles perfect zijn en ook Ninja Gaiden heeft minpunten. Grootste nadeel is de camera. Deze kan de constante actie van 60 frames per seconde namelijk niet altijd bijhouden. Het komt niet vaak voor, maar toch zijn er momenten waardoor er kostbare energie door verloren gaat.
Velen zien het terugkeren van vijanden op bepaalde plaatsen ook als minpunt. Het respawn systeem zorgt echter voor meer actie tijdens het backtracken.
Verder heb ik eigenlijk niets aan te merken… Ik kan beginnen over de puzzels die wel erg makkelijk zijn maar Ninja Gaiden moet het ook niet hebben van puzzels. Het gaat juist om de constante actie en die wordt volop geleverd!

<b>Extra, leuk om te weten</b><br />
1) De pal versie is licht gecensureerd. Hayabusa kan geen menselijke tegenstanders onthoofden. Dit kan overigens wel bij andere wezens.
2) De originele Ninja Gaiden Trilogy is vrij te spelen.
3) Hayabusa heeft naast de Ninja Gaiden games tevens een rol in de Dead or Alive games.
4) Met Ninja Gaiden bewijst Tomonobu Itagaki zijn kwaliteiten. Hij kan zich toevoegen aan een select gezelschap van grootmeesters.
<br />
<b>Conclusie</b><br />
Ninja Gaiden bevat oldschool videogame elementen en gebruikt deze in een game die zijn tijd vooruit is. Samen met Mario 64 en Metal Gear Solid is Ninja Gaiden het perfecte voorbeeld voor ontwikkelaars die een twee dimensionale game willen omzetten naar een drie dimensionale wereld.<br />
<br />
<b>9</b>
Drax
 
Posts: 4400
Joined: 05 May 2001, 16:08:37
Location: Ede

Postby Devis23 » 16 May 2004, 01:26:01

Bedankt voor je koele review!!!!!!!!
Devis23
 
Posts: 112
Joined: 22 Apr 2004, 22:55:26
Location: Netherlands


Return to 1. Microsoft Xbox/Xbox 360/One

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group