Een fucking woordenboek?

Dit is de gezellige hangplek op het forum. Praat over andere dingen dan Sega. Let wel op de regels die zijn gesteld aan topics. Geen sex, politieke en godsdienstige uitlokkingen.

Moderators: Donny K., Stepz, zendar, ReinieR, Cyberbeast, BDT, Markam, Fashion, Madman

Postby Stepz » 18 May 2007, 20:44:06

Mier wrote:Na bijna 10 jaar te hebben gewerkt, ben ik begin dit schooljaar weer terug de schoolbanken ingedoken, en ik schrok er wel een beetje van.
De helft van de schooldag heb je "studie uren" oftewel vrij.
Bijna al het huiswerk en opdrachten maak je in groepsverband.
Bij sommige toetsen mag je zelfs je boeken erbij houden!!! :shock:

Het grootste deel van de klas had de grootste moeite met de verplichte rekentoets, terwijl dat sommen waren die alleen bestonden uit optellen, aftrekken en vermenigvuldigen.

Er wordt ook steeds minder les gegeven en de leerlingen moeten uiteindelijk alles maar zelf doen.
Volgens de opleidingscentra is dat beter voor de ontwikkeling van de leerlingen, maar het is natuurlijk overduidelijk dat het gewoon goedkoop is.


Tja, ik ben ook na vijf jaar full-time werken weer de schoolbanken ingedoken en ik ben het aardig met je eens. Zelf zit ik nu ook al twee jaar in onze studieraad, ben dus ook al twee jaar klassenvertegenwoordiger en ik zit ook al anderhalf jaar in de Scholen Medezeggenschapsraad (SMR). Vooral in de SMR hebben we het hier vaak over gehad. Je kan het tegenwoordig imo ook geen 'lesgeven' meer noemen, want je moet het allemaal maar zelf uitzoeken :?
Image
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam

Postby WithAttitude » 19 May 2007, 02:32:20

Mier wrote:Na bijna 10 jaar te hebben gewerkt, ben ik begin dit schooljaar weer terug de schoolbanken ingedoken, en ik schrok er wel een beetje van.
De helft van de schooldag heb je "studie uren" oftewel vrij.
Bijna al het huiswerk en opdrachten maak je in groepsverband.
Bij sommige toetsen mag je zelfs je boeken erbij houden!!! :shock:

Het grootste deel van de klas had de grootste moeite met de verplichte rekentoets, terwijl dat sommen waren die alleen bestonden uit optellen, aftrekken en vermenigvuldigen.

Er wordt ook steeds minder les gegeven en de leerlingen moeten uiteindelijk alles maar zelf doen.
Volgens de opleidingscentra is dat beter voor de ontwikkeling van de leerlingen, maar het is natuurlijk overduidelijk dat het gewoon goedkoop is.
Jij ging na 10 jaar terug naar de middelbare school? :?
User avatar
WithAttitude
Hasta la pasta!
 
Posts: 3849
Joined: 09 Dec 2002, 14:52:31

Postby Mier » 19 May 2007, 09:25:32

markdegeweldenaar wrote:Wat voor opleiding doe je?


Verpleegkunde psychiatrie.
Dus geen middelbare school withattitude.
Die verplichte rekentoets is voor het mengen van medicijnen.

En inderdaad stepz, we hebben ook al vaker op school de "we betalen wel lesgeld maar krijgen geen les" discussie gevoerd, en de leraren zijn het er ook mee eens.
Die vinden het zelf ook het beste om gewoon ouderwets "les" te geven.

Veel belangrijke vakken worden in collegevorm gegeven, puur om de kosten te drukken.
Gevolg: van de 100 leerlingen in de les vinden er maar 10 het interessant en kun je door het rumoer dus niks volgen.
Image 1958 - 2009
User avatar
Mier
...is dope!!
 
Posts: 128232
Joined: 17 Jul 2001, 09:11:44

Postby ManoRevolver » 19 May 2007, 09:40:18

Meen me te herinneren dat er wel wat pittige sommen zaten bij die verplichte rekentoets! Wij mochten toen ook geen rekenmachine gebruiken, alleen een kladblaadje.
User avatar
ManoRevolver
High Five For Life!
 
Posts: 8802
Joined: 03 Mar 2004, 11:48:20
Location: Rotterdam

Postby Mier » 19 May 2007, 09:48:01

Mwoah, wij kregen allemaal sommen over oplossingen waarbij je steeds 1 onbekende moest uitrekenen.
Eigenlijk kon je iedere som met een beetje logisch nadenken oplossen (kruislings vermenigvuldigen), een rekenmachine had je dus niet persé nodig.
Veel hadden ook grote problemen omdat ze niet wisten hoe de eenheden bij liters en grammen werkten.
Ik kan me herinneren dat die er op de basisschool al in werden geramd.
Image 1958 - 2009
User avatar
Mier
...is dope!!
 
Posts: 128232
Joined: 17 Jul 2001, 09:11:44

Postby Stepz » 19 May 2007, 15:30:53

Bij ons zijn niet alle docenten het erover eens. En dat er van zulke colleges worden gegeven heeft idd alleen maar met bekostigingen te maken.
Image
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam

Postby klz_98 » 19 May 2007, 18:16:18

Mier wrote:Veel belangrijke vakken worden in collegevorm gegeven, puur om de kosten te drukken.
Gevolg: van de 100 leerlingen in de les vinden er maar 10 het interessant en kun je door het rumoer dus niks volgen.


Dat snap ik dus niet. De mensen die het niet willen volgen gaan maar naar de kroeg. Als de leraar er niet voor zorgt dan kun je er nog altijd zelf voor zorgen.
klz_98
 
Posts: 2065
Joined: 02 Apr 2002, 09:35:36
Location: Echt

Postby Stepz » 19 May 2007, 19:33:27

Dat zeggen idd dus die andere docenten bij mij op school.
Maar tieners/pubers zijn lui en vaak lastig. Ik vind dat je hen moet sturen en ze de juiste richting moet wijzen.
Volgens mij heb je met verplichte lesuren minder last van meelifters.
Al die lege klassen bij niet-verplichte lessen kosten ook alleen maar geld en die docenten die daar doceren zijn er toch al en worden toch al betaald.
Als SMR-lid van de School of Communication, Media en Music op INHolland te Diemen weet ik wat ons begrotingstekort is... die is niet gering en dat heeft oa met dit soort dingen te maken imo. Twee weken geleden een nieuwe (interim) directeur gekregen, dus dat zegt wel genoeg ;)
Image
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam

Postby klz_98 » 19 May 2007, 20:00:41

Stepz wrote:Dat zeggen idd dus die andere docenten bij mij op school.
Maar tieners/pubers zijn lui en vaak lastig. Ik vind dat je hen moet sturen en ze de juiste richting moet wijzen.


Helemaal met je eens. Alleen niet ten koste van mij.

Stepz wrote:Volgens mij heb je met verplichte lesuren minder last van meelifters.
Al die lege klassen bij niet-verplichte lessen kosten ook alleen maar geld en die docenten die daar doceren zijn er toch al en worden toch al betaald.


Ben ik niet met je eens. Volgens mij krijg je dan net wat Mier beschrijft, rumoerige en ongemotiveerde klassen. Ik denk eerder als je het vrij laat dat dan alleen de mensen komen die willen studeren en het nodig hebben.
klz_98
 
Posts: 2065
Joined: 02 Apr 2002, 09:35:36
Location: Echt

Postby Mier » 19 May 2007, 21:43:50

nou, ik denk eerder dat je wel alle lessen moet verplichten, alleen wel in klasverband en niet in collegevorm.
Een leraar op 20/30 leerlingen bijvoorbeeld.
Doe je niet mee met de les, dan kan je opdonderen, maar dat heeft dan wel gevolgen (nablijven etc.).
Het lijkt zo misschien wel duurder, maar ik weet zeker dat het op langere termijn juist veel voordeliger is en dat het onderwijs zo veel meer zin heeft.

Het gaat allemaal om geld, de scholen willen gewoon extra aan de leerlingen verdienen.
collegegeld vangen, maar zoveel mogelijk in hun eigen zak houden.
Soms kunnen we niet eens met de klas terecht omdat alle lokalen bezet zijn!
Dat is voor mij het bewijs dat de school gewoon teveel leerlingen aanneemt (lees collegegeld) dan dat de school eigenlijk aankan.
Image 1958 - 2009
User avatar
Mier
...is dope!!
 
Posts: 128232
Joined: 17 Jul 2001, 09:11:44

Postby Stepz » 20 May 2007, 16:12:03

klz_98 wrote:Ben ik niet met je eens. Volgens mij krijg je dan net wat Mier beschrijft, rumoerige en ongemotiveerde klassen. Ik denk eerder als je het vrij laat dat dan alleen de mensen komen die willen studeren en het nodig hebben.


Is ook wel deels zo, maar als de lessen niet verplicht zijn, zullen uiteindelijk (denk ik) ook de gemotiveerde mensen minder gemotiveerd worden door de mensen die constant wegblijven. Zo zag ik het bij veel mensen in mijn klas.
Eigenlijk denk ik dat het practisch niet op te lossen valt.
De discussie die we nu hier voeren is psies hetzelfde als bij mij op school. En iedereen heeft deels gelijk...

Ik was supergemotiveerd, maar dat kwam omdat ik vijf jaar gewerkt had... nou geloof me, dan wil je wel weer naar school :D
Image
User avatar
Stepz
 
Posts: 5272
Joined: 29 Mar 2002, 10:38:23
Location: Amsterdam

Postby klz_98 » 20 May 2007, 19:41:18

Stepz wrote:
klz_98 wrote:Ben ik niet met je eens. Volgens mij krijg je dan net wat Mier beschrijft, rumoerige en ongemotiveerde klassen. Ik denk eerder als je het vrij laat dat dan alleen de mensen komen die willen studeren en het nodig hebben.


Is ook wel deels zo, maar als de lessen niet verplicht zijn, zullen uiteindelijk (denk ik) ook de gemotiveerde mensen minder gemotiveerd worden door de mensen die constant wegblijven. Zo zag ik het bij veel mensen in mijn klas.
Eigenlijk denk ik dat het practisch niet op te lossen valt.
De discussie die we nu hier voeren is psies hetzelfde als bij mij op school. En iedereen heeft deels gelijk...


Inderdaad. De gulden middenweg dan maar :wink:
klz_98
 
Posts: 2065
Joined: 02 Apr 2002, 09:35:36
Location: Echt

Previous

Return to Sega Cafe

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group